Mít dobré známky vs. být chytrý

4. dubna 2014 v 20:28 |  Z mojí hlavy

Rozhodla jsme se o tom napsat, protože podle mě to není totéž. Někdo si myslí, že je to jedno a to samé. Nevím, jak někomu natvrdlému vysvětlit, že mít dobré známky neznamená být chytrý. Prostě si to nenechá vysvětlit a diví se, že vím, co neví.


Úvodem bych chtěla konstatovat, že mít dobré známky (v mém případně vyznamenání na gymplu) ještě nemusí znamenat, že je člověk chytrý. Ona ta "chytrost" nezávisí pouze na známkách a na tom, co se bere ve škole. Uvedu dva příklady, aby se to lépe pochopilo.
Ve třídě máme jednoho kluka. Má rád akce, pití a sázení. Nerad dělá úkoly. Na výzu má i čtyřky, přestože je na gymplu. Prostě se nechce učit. O hodině nevnímá, poslouchá písničky, jí, je na mobilu, baví se se spolužáky, vyrušuje nebo chodí na záchod. Ale v matematice a fyzice vyniká. Má logické myšlení. Ví, jak vypočítat většinu příkladů. Kdyby chtěl, mohl by mít nejlepší známky ze třídy. Když o biologii, která ho nezajímá, něco prohlásí do větru, že by to mohlo být, většinou má pravdu. Jedou, když jsme měli jen tak tipovat, kolik procent lidí něco dělá nebo tak, málokdy se netrefil nebo nepřiblížil správné odpovědi.
Přesným opakem je jedna holka ze třídy. Učí se látku snad měsíc dopředu. Říká se, že se učí na všechny předměty, asi i na matiku. Není divu, že toho dost ví, je "chytrá" a má na vysvědčení samé jedničky. Učitelé jí často vyvolávají, protože všechno ví, udělá toho nejvíc a má to dobře a nejlíp. Na ústní zkoušení z Angličtiny z maturitního tématu nebo na jiné její vystoupení se připraví tak, že nikdo nemá v podstatě šanci být lepší než ona. Představuje konkurenci, kterou nelze překonat.
Tímto jsem chtěla vysvětlit, že chytrost není jen o tom, co se člověk naučí. Buď je vrozená, nebo se člověk musí učit. Znalosti si lze rozšířit třeba mimoškolními aktivitami, čtením knih, sledováním dokumentů apod. Tím bych chtěla vysvětlit to tvrzení, jak člověk může umět něco, co se nebere ve škole. Prostě se to dá nějak doučit. Neznamená, že musíš vědět jen to, co bereš ve škole.
Nesnáším, když se mě někdo zeptá, jak často se učím. Odpovím, že jen dělám úkoly nebo se učím den před písemkou. Nebaví mě se učit, škola mě unavuje a bere mi čas, proto pak ani nemám náladu se učit. Ale ten člověk chce vysvětlit, jak dlouho tedy dělám úkoly. Sakra, to je relativní. Úkoly buď jsou, nebo nejsou. Jsou dlouhé, nebo krátké. Některé zaberou deset minut, některé déle.
Dále mě štve, když se mě zeptá, jakou jsem měla na vysvědčení známku z toho předmětu. On si jako myslí, že ta známka odpovídá tomu, jak je člověk "chytrý"? Jako kdyby se dala chytrost známkovat. Jak pošetilá a hloupá to myšlenka!

Zdroj obrázku: Weheartit
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Sasha Sasha | Web | 4. dubna 2014 v 20:33 | Reagovat

o mne udia hovoria že som bifľa pretože mám dobré známky. v skutočnosti, prídem domov, zapnem supernatural alebo iný seriál či otvorím knihu a do učebnice sa pozriem deň pred testom, na poslednú chvíľu, prečítam si látku... neviem, či je to tym že som "chytrá" alebo ma škola proste baví ale je to tak... uplne sa s tvojim člankom zhodujem :)

2 holkyhrajouhry holkyhrajouhry | Web | 4. dubna 2014 v 21:15 | Reagovat

ahojky už tam jsi. v odkazech nebudu reagovat na tvůj článek, né dnes, nemám čast to ted přečíst a nechci ti psát k tomu kraviny , ... jak přečtu něco písnu

3 Kubi Kubi | Web | 4. dubna 2014 v 22:43 | Reagovat

Skvělý článek a souhlasím s tebou! Tohle už jsem taky zjistila, že čtyřkař může být i chytřejší než jedničkář... Nebo kolikrát ten jedničkář, který se to všechno musí děsně šprtat je natvrdlý, kdežto čtyřkař vše hned pochopí...

4 holkyhrajouhry holkyhrajouhry | Web | 4. dubna 2014 v 22:46 | Reagovat

Přečetla jsem, nestačí nic jiného než souhlasit, pěkný článek

5 Ko Ky Ko Ky | Web | 5. dubna 2014 v 6:45 | Reagovat

Plně s tebou souhlasím mít dobré známky neznamená chytrost :)

6 Kristýna Kristýna | E-mail | Web | 5. dubna 2014 v 9:17 | Reagovat

Taky s tebou souhlasím. Já jsem měla zatím pokaždé na vysvědčení 1ky. A písemky taky nejsou moc marné, ale já se učím jen na ty písemky, jinak nic. Teď už si většinou učivo přečtu jednou doma a jednou před hodinou. A taky máme ve třídě holku, která se učí totálně na všechno, jenže nedávno byla zkoušená ze zemáku (bereme průmysl) a učitel se jí zeptal na něco jasnýho, nebo... co jsem věděla i já (a že mě ten průmysl vůbec nebere a moc mě nezajímá, tudíž se ho moc neučím). Jenže zrovna tu informaci jsme neměli napsanou v sešitě (možná jméno nějaký firmy) a ona prostě nevěděla. Co nemá v sešit neví. Ale i tak má 3, 2... Nevím, jestli tohle má cenu...

7 Terka Terka | Web | 5. dubna 2014 v 11:03 | Reagovat

naprosto s tebou souhlasím,vždyť to jakou známku mám ještě neznamená vůbec nic...

8 Narween Black Narween Black | Web | 5. dubna 2014 v 11:28 | Reagovat

Presne rovnaký príklad sa nájde aj v našej triede. 8-O
V každom prípade s tebou súhlasím a neviem akou inou inteligentnou poznámkou by som ešte mohla prispieť... ;-)

9 clary-clair clary-clair | Web | 5. dubna 2014 v 12:44 | Reagovat

Naprosto souhlasím. To že má člověk blbé známky neznamená že je hloupý

10 Eleanor Eleanor | Web | 5. dubna 2014 v 15:36 | Reagovat

U nás v ročníku se lidi dělí na 3 skupiny.
Šprti- ti se učí po večerech, nedělají nic jiného, než se učí a dělají prezentace navíc.
Vychytralí lidi- mezi ně patřím já- my se učíme jen před písemkou, píšeme taháky a opisujeme.Máme velké štěstí na tipy a život se snažíme užívat, takže na každodenní učení prostě kašlem.
A ta třetí skupina jsou zhulenci a ožralové, kteří na to totálně serou a propadají.
Skupina číslo 2 u nás nemá moc členů, ale přesto si myslím, že je ta nejlepší. Přeci jenom jsem v devítce, většina věcí co se tu učíme jsou absolutně k ničemu. Tvůj článek je moc pěkný, ale jelikož to tak u nás není, že někdo je "od přírody" chytrý na nějaké předměty, takže to nemůžu nějak soudit :D

11 Rainne Rainne | Web | 5. dubna 2014 v 15:49 | Reagovat

To sedí. Tvůj článek je naprosto přesný. Vždycky jsem věděla, že je mezi těmito dvěma pojmy rozdíl, ale opravdu jsem si to potvrdila až na vysoké, kde je opravdu obrovský rozdíl mezi lidmi, kteří se jen učí a kteří jsou doopravdy chytří.. Velmi výstižný článek. Shrnula bych to asi tahle: známky nejsou všechno..

12 Kačka (osobnivesmir.blog.cz) Kačka (osobnivesmir.blog.cz) | Web | 5. dubna 2014 v 16:02 | Reagovat

[10]: U nás je také dost lidí, vlastně skoro všichni si píšou taháky. Já to nedělám. Já se řídím dobrým svědomím, že nepodvádím. Buď to umím nebo neumím.

13 Nina Nina | Web | 5. dubna 2014 v 18:18 | Reagovat

Celý školský systém je postavený na hlavu a rok od roku upadá. To, o čem tu píšeš, je pravda, ovšem smutné je, že toto je jen špička ledovce... :(.

14 Vivi Vivi | Web | 5. dubna 2014 v 22:09 | Reagovat

Uplne s týmto súhlasím, do písmena a do bodky. Je najväčšia blbosť tvrdiť že je niekto mudrejší len preto že má jednotky a biflí sa celý deň aj v noci..Napríklad aj taký Einstein mal z ostatných predmetov zlé známky len z jedného vynikal.

15 Akky Akky | E-mail | Web | 6. dubna 2014 v 0:47 | Reagovat

Naprosto souhlasím, mně vychází většinou 1 a to se učím jen před písemkama, ale většina lidí (hlavně ze třídy) si myslí, že se učím denně, což já bych nedokázala :D na rozdíl od spolužačky, ta se učí v podstatě denně a stejně má 3 a 4... Moc dobrý článek! :)

16 Black Black | Web | 6. dubna 2014 v 8:08 | Reagovat

Máš celkom pravdu! Chodím na 8-ročné gymnázium a mám dvojky-trojky. Keď sa ma niekto spýta, či sa učím, poviem že nie. Doma sa nikdy neúčím, maximálne v škole cez prestávky, 10 min pred písomkou. Domáce úlohy si robím len ked ma ten predmet baví. Avšak veľmi veľa čítam. Niekoľko hodín denne.
Minulý týždeň som robila prijmačky na bylingválny gympel. Hlásilo sa viac ako 500 detí a mohli

17 Black Black | Web | 6. dubna 2014 v 8:13 | Reagovat

[16]:  prepáč som na mobile a nechtiac som klikla "komentovať" skor :D
Jednoducho som chcela povedat ze mohli prijať 100 detí z 500 a ja som skončila 9. A nikto nechápal prečo, lebo všetci si myslia že som idiot. A možno aj som ale na tie prijmačky som sa učila, pretože na tú školu som sa chcela dostať najviac na svete ;)
Preto si myslím že ma zmámkach vobec nezáleží. Sú ukazovateľmi toho, ako dlho sa na tú hodinu pripravujeme, nie toho, koľko veci vieme ;))

18 littlestronger littlestronger | Web | 6. dubna 2014 v 10:04 | Reagovat

Ve třídě máme šprtku, která se učí na úplně každý předmět -což znamená, že celé odpoledne. Já se neučím a mám mnohem lepší známky než ona, která se učí nonstop. Zní to asi namyšleně, ale je to tak. Jakmile je nějaká předpadovka, tak z ní má za 4 a jelikož leze učitelkám 'do zadku', tak jí to vždycky napíšou jen tužkou, pak se naučí na přezkoušení a má třeba dvojku. Nemám ráda šprty. Já se učím jenom na extra slovíčka v němčině - protože ty v hlavě jentak nenajdu  a občas třeba na chemii před písemkou. Šprti jsou lidé, kteří budou v životě naprosto k ničemu. Pěkný článek :-)

19 Bellasmilee Bellasmilee | E-mail | Web | 6. dubna 2014 v 10:08 | Reagovat

Páni..Konečně někdo,kdo má stejný názor..Zajímalo by mě proč to někteří lidé nevidí stejně jako ty :-) Jinak pěkný blog :-D

20 Peter Cross Peter Cross | Web | 6. dubna 2014 v 10:58 | Reagovat

Na většinu předmětů do školy se učit nemusím. A když už jo, tak mi stačí si látku jednou dvakrát přečíst a je to.. Žádné hodinové šprtání a podobně, prostě to do té hlavy leze samo. Takže ájina, ekonomika, psychologie nebo děják mi nedělají vůbec žádné problémy a z těch předmětů mívám za jednu, i když se na to kouknu možná tak deset minut doma a pět před hodinou. Na co jsem ale totální debil je matematika a fyzika. Fyziku jsme tedy nikdy nijak neřešil, prostě jsme vždycky jakžtakž prolezl buď s trojkou nebo čtyřkou.. Ale matika je pro mě prostě peklo. Už od šesté třídy z ní mám zpravidla za čtyři a nejednou to bylo i na hraně propadnutí. Teď v prváku jsem začal chodit i na doučování. To mívám jednou týdne, tak hodinu a vždycky domů dostanu příklady, třeba dvacet, které mám spočítat. Někomu by třeba ty příklady trvaly hodinu. Ale mně trvají pět hodin, až si vždycky ke konci rvu zoufalostí vlasy a obávám se, aby mi neexplodovala hlava. A z testu mám za čtyři. To potom jednoho pěkně nasere. U matiky a fyziky jsem ale prostě smířený s tím, že nějak prolezu se čtyřkama a všichni budeme šťastní, protože takovýhle hovadiny k životu opravdu potřebovat nebudu, ať si každej říká co chce.

21 middleson middleson | Web | 6. dubna 2014 v 11:39 | Reagovat

souhlasím! :D
nevím proč, ale právěže mi přijde, že většina né moc chytrých lidí má dobrý známky :D

22 Holy Holy | Web | 6. dubna 2014 v 12:12 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím.
Máme ve třídě holku, co ani není moc taková prostě by nebyla chytrá kdyby se neučila .. a taky tu máme kluka co má 3 skoro 4 ale to spíš proto že se neučí a nic prostě. Když jde ale o matiku, fyziku, chemii,.. všechno ví.
Ale taky tu máme kluka co je prostě chytrý, stačí mu dávat pozor o hodině a všechno ví..:) takovýhle lidi to mají podle mě uplně nejjednoduší :)

23 LinDa LinDa | Web | 6. dubna 2014 v 12:43 | Reagovat

Mne ide všetko vlastne bez učenia :D :D Pred testom si pozriem látku, priebežne sa moc neučím, jedine si to možno dvakrát prečítam.
Jediné, čo sa vlastne učím je matika, lebo som zistila, že aj tá sa dá naučiť, keď za deň prepočítaš aspoň zopár príkladov a keď ideš na doučovanie aspoň pred testom :D

24 holkyhrajouhry holkyhrajouhry | Web | 6. dubna 2014 v 17:03 | Reagovat

ahoj aspoń pozdravím :-) a popřeju pěknou neděli

25 amy-rose amy-rose | E-mail | Web | 6. dubna 2014 v 18:32 | Reagovat

souhlasím, taky máme ve tříde kluka, který odpovídá přesně tomu, kterého si popsala
achjo, jak já bych si přála, být přirozeně chytrá:D

26 Monii. Monii. | Web | 7. dubna 2014 v 17:22 | Reagovat

To je skvělý článek. Lépe bych to neřekla!

27 Carrie Carrie | Web | 7. dubna 2014 v 19:12 | Reagovat

Opravdu zajímavý článek. Líbí se mi tvůj styl psaní. Já osobně nemám ani dobré známky, ani nejsem chytrá. Kde se stala chyba? :D

28 Butty Butty | Web | 7. dubna 2014 v 19:24 | Reagovat

Ano máš pravdu . Není to totéž a lii by si to měli uvědomovat ! :-)

29 Mariiis_N Mariiis_N | Web | 7. dubna 2014 v 19:45 | Reagovat

Tak tohle jsi dokonale vystihla. Sama bych to nedokázala napsat líp :-)

30 Laleh Maro Laleh Maro | E-mail | Web | 8. dubna 2014 v 18:32 | Reagovat

Súhlasím a super článok. :-) A ešte je rozdiel medzi človekom, ktorý je múdry na školu a ktorý je múdry na život...lebo môže mať samé jednotky, keď po škole nebude vedieť, čo má robiť. :-)
Tiež chcem ešte poukázať na to, že veľa gymplákov (teda tých, čo ja poznám) si o seba myslia hrozne veľa. Že je to najnáročnejšia škola v okolí a preto sú najlepší. Ale ono je to o tom, čo kto v sebe má, keď má v sebe niekto technické myslenie a na gympli má jednotky, na mojej humanitnej škole by prepadával. :-)

...(neslušné slovo, prídavné meno od slova, ktoré označuje najstaršie remeslo, s predponou s-) predsudky. :-)

31 Lucy1616 Lucy1616 | 8. dubna 2014 v 18:47 | Reagovat

První příklad je u nás většina kluků ve třídě :D Neučí se, mají o něco horší známky, zato vynikají v hodinách. Mají přehled o aktuálním dění a kdykoliv se jich zeptáš na nějakou otázku, která se tak úplně netýká vyučování, znají odpověď. Pravým opakem jsme my holky, které v hodinách většinou mlčíme, ale máme hezčí známky. Máš pravdu, že "chytrost" nezávisí jen na prospěchu :)

32 Rogue Rogue | Web | 8. dubna 2014 v 21:17 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím! Je velký rozdíl mezi přirozenou inteligencí - být chytrý a mít dobré známky. Také mohu uvést příklady, vlastně podobné jako jsi dala ty. Jedna má spolužačka není ani v nejmenším hloupá, naopak ji považuju za velmi chytrou; ale ji se nechce. Nechce se ji na zadanou látku podívat, na hodinách spí anebo je duchem mimo a její flegmatická povaha ji udržuje v cool-drzé póze. Ale kdyby se jen trochu začala snažit mohla by mít s klidem vyznamenání. Druhá spolužačka je vlastně příkladem toho, co popisuješ ty - nabiflovaná od shora až dolů, jedničky od shora až dolů, ale chybí ji to zdravé uvažování a už se několikrát ukázalo, že jakmile nemá látku "nadrčenou" tak je totálně v háji a neví vůbec nic.
Taky musím poznamenat, že systém vyznamenání je velmi nespravedlivý. :-? Vidím to sama na sobě - snad to nebude moc sebestředné, když se takto vyjádřím a dám se příklad, ale za hloupou se nepovažuji; na vysvědčení mám vynikající známky - až na matematiku. Jsem beznadějná, jsem dyskalkulik a plavu v tom jako admirál. A jen a pouze kvůli nepěkné známce z matematiky je mi "odepřena" ta prestiž mít vyznamenání. Není to trochu nefér? 8-O
A vůbec celkově... Vynikající známky nejsou nějakým průkazem anebo zárukou toho, že člověk v životě uspěje... 8-)

33 Evuše Evuše | Web | 9. dubna 2014 v 22:07 | Reagovat

PŘESNĚ !!  - u nás ve škole se můžu snažit sebevíc, ale jedničku nedostanu a holky, co chtějí na gympl, mají jedničku skoro zadarmo, což mě fakt se*e :/
nebo mi jednou -jakoby- učitelka "vynadala" za to, že chodím na doučování, protože to od ní prostě nepochopím ...
už chci fakt pryč, tohle je týrání !

34 Ev-Crazy Ev-Crazy | Web | 10. dubna 2014 v 17:59 | Reagovat

Máš pravdu,nějaká 1 na kusu papíru,který dostaneš na konci roku,neznamená,že to umíš. Např. moje kámoška je nejhorší ze třídy. Jednou naše učitelka řekla,že každého vyzkouší z vyjmenovaných slov a že je všichni musíme umět perfektně odříkat (Asi měla blbou náladu,nebo co,protože vyzkoušela asi 7 lidí a už to nedělá -ehm,ehm-perioda...).Já je -samozřejmě- neumím odříkat ZA SEBOU,ale vím,která tam jsou a umím je používat.Dostala jsem 4!Ale ta moje kámoška, která pomalu ani neví,jak se píše "email" z toho dostala 1.Ale po pravdě,k čemu je to umět odříkat za sebou jako robot,když nejdelší věc, kterou kdy napíše je zfalšovaná omluvenka do žákovský?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama